around the alborz mountains part two

around the alborz mountains part two

Page Type Page Type: Trip Report
Additional Information GPX File: Download GPX » View Route on Map
Date Date Climbed/Hiked: Jul 12, 2012
Activities Activities: Mountaineering
Seasons Season: Summer

Add Heading Here

مقدمه :
يكي از دغدغه هائي كه در خصوص طرح و اجراي برنامه هاي دوچرخه كوهستان براي اينجانب وجود دارد ، طراحي و تلفيق كوه نوردي و دوچرخه كوهستان مي باشد البته لازم به ذكر است طراحي اين برنامه ها از نظر اينجانب خاص بوده و آمادگي خاصي را نيز مي طلبد ، طي چندين جلسه برنامه هاي كوه نوردي و تمرينات ورزشي و كسب آمادگي جسماني بر آن شدم كه يك برنامه بسيار سنگين را در 6 ماهه ابتداي سال جاري انجام دهم كه پس از مشورت با تني چند از دوستان بسيار خوبم زمينه طراحي و اجراي گزارش برنامه اي كه ملاحظه مي فرمائيد را فراهم آوردم . البته لازم به ذكر است كه طي چندين جلسه تحقيق در خصوص راه ها ، مسيرها و چگونگي اجراي آنها و همچنين كسب آمادگي جسماني لازم براي اجراي چنين برنامه هايي و كمك دوست گرامي خودم آقاي ابراهيم پورزارع كه در اين مورد بسيار كمك حال من بوده قدرداني و تشكر نمايم .
موضوع برنامه عبارت بود از صعود مسير گردنه پهنه ساز و و آبشار سنگان و صعود قسمتي از مسير شاه نشين به قله توچال و فرود به شهرستانك در جاده چالوس .
بعد از مدتها تغيير در زمان بندي برنامه و هماهنگ كردن زمان مناسب برنامه با دوستاني كه مي خواستند در برنامه شركت داشته باشند زمان برنامه 23-22 تيرماه و 12 و 13 جولاي نهايتاً ثابت شد .
3 نفر از دوستان در كل برنامه شركت داشتند كه متاسفانه يكي از آنها در طول برنامه منصرف شد و كل برنامه 3 نفره انجام گرديد .
مسيرهاي صعود :‌
همانگونه كه در عكسها مشاهده مي شود از كرج شروع شده پس از طي 20 كيلومتر در جاده چالوس به سمت خروجي خوزنكلا و از آنجا به آخرين روستاي مسير به نام روستاي خور رسيده و پس از طي مسافت خور به گردنه پهنه سار رسيده و پس از عبور از گردنه و فرود به آبشار سنگان و با توجه به سنگي بودن مسير آبشار و لزوم دقت بيشتر و همچنين دست به سنگ شدن مسير به اجبار دوچرخه‌ها بصورت دستي و بسيار با احتياط به پائين منتقل شده و پس از آن با كمي سنگ نوردي مسير را ادامه داده و بعد از رسيدن به امامزاده داوود حدود 5/1 كيلومتر بالاتر از امام‌زاده داوود در پاي قله شاه نشين مكاني براي خواب و استراحت و شب ماني پيدا نموديم . براي صعود به قله شاه نشين بايد در امتداد يك راه پاكوب در امتداد شمال شرق به طرف گردنه شاه نشين حركت كرد كه اين راه بسيار پر شيب بوده مخصوصا در ابتداي مسير شيب اين راه بسيار زياد است از ابتداي مسير بعد از امام‌زاده داوود تا بالاي گردنه حدود 6 كيلومتر مسافت بوده و از گردنه مسير به به سمت شرق تغيير مسير داده كه همان مسير معروف ناصرالدين شاه قاجار براي رسيدن به دهكده شهرستانك بوده است .
اين مسير نيز بسيار ناهموار و داراي سنگلاخ فراوان مي باشد و لازم به يادآوري است كه اصلا مناسب دوچرخه نبوده و صرفاً مسير كوه نوردي مي باشد ، اين مسير پس از طي فراز و نشيبهايي نهايتاً به پشت ايستگاه هفتم تله كابين توچال منتهي مي شود و از آنجا هم با يك كوه نوردي ساده به قله توچال مي رسد كه كل اين مسير از گردنه شاه نشين تا قله 6 كيلومتر مي باشد .
و اما مسير فرود درست در نقطه تلاقي مسير قديم امام‌زاده داوود يعني جاده ناصرالدين شاه و مسير شهرستانك، اين دو مسير درست در پشت ايستگاه 7 از هم جدا شده و مسير شهرستانك از همانجا به سمت پايين شروع شده اين مسير نيز يك مسير بسيار طولاني و خسته كننده و كلا مناسب مسير دوچرخه نبوده بيشتر به مسير راه پيمايي در مسيرهاي سنگي تشابه داشته در نهايت پس از رسيدن به ارتفاعات شهرستانك مسير سرسبز شهرستانك نمايان شده كه پس از گذر از اين مسير زيبا به جاده شهرستانك مي رسيم منطقه شهرستانك نيز بسيار زيبا بوده و داراي گونه هاي گياهي فراواني مي باشد .

نكات مورد توجه :‌1- اين برنامه در نوع خود بسيار برنامه سنگيني بوده و كساني كه در چنين برنامه هايي شركت مي كنند مي بايست از آمادگي كافي جسماني و روحي رواني برخوردار باشند .
2- اين برنامه اگر چه بصورت يك شب ماني انجام شد ، اما اين به اين دليل است كه اگر تعداد شب ماني اضافه شود بار بيشتري بايد حمل گردد و اين به آمادگي بيشتر بدني شما و همراهان نياز دارد .
3- مسيرهاي گردنه شاه نشين به توچال به هيچ عنوان مناسب برنامه دوچرخه نبوده و داراي سنگلاخ فراوان در كل مسير مي باشد .
4- قابل ذكر است كه زمان مسير خوزنكلا تا دو راهي امام‌زاده داوود با توجه به عوامل و مشكلات پيش بيني نشده حدود 3 ساعت بيشتر به طول انجاميد كه در برنامه ريزي‌ها بايستي مد نظر قرار گرفته و كسر گردد .
5- براي حركت از ايستگاه 7 به شهرستانك پيشنهاد مي گردد تا از مسير سمت راست هتل حركت كرده تا هم امكان دوچرخه سواري بهتري مهيا شود و هم در زمان صرفه جويي گردد .

شركت كنندگان در برنامه :
1- آقاي ابراهيم پورزارع دوست بسيار خوبم كه از كمكها و حمايتهاي ايشان هميشه برخوردار بوده ام .
2- آقاي مهدي محجوب
3- آقاي مهدي آقاميري
4- آقاي آرين شكرچي
در پايان از كليه دوستاني كه كمك كردند و به كمك هم توانستيم اين برنامه اجرا كنيم تشكر مي كنم

گزارش برنامه مهدي محجوب
mahjoobmehdi@gmail.com

زمان و مسافت صرف شده در برنامه

زمان و مسافت صرف شده در برنامه
تاريخ زمان مسافت طي شده محل مورد نظر
پنج‌شنبه 12و13/2012 5:10 - كرج پارك مادر
پنج‌شنبه 12و13/2012 8:30 35 كيلومتر ابتداي مسير خور به پهنه سار
پنج‌شنبه 12و13/2012 12:30 5/42 كيلومتر گردنه پهنه سار
پنج‌شنبه 12و13/2012 16:50 5/55 كيلومتر ابتداي 2 راهي امام‌زاده داوود
پنج‌شنبه 12و13/2012 18:30 5/71 كيلومتر امام‌زاده داوود
پنج‌شنبه 12و13/2012 19:30 5/73 كيلومتر شب ماني
جمعه 12و13/2012 5:00 - آغاز حركت
جمعه 12و13/2012 9:00 5/78 كيلومتر گردنه شاه نشين
جمعه 12و13/2012 11:00 82 كيلومتر قله توچال
جمعه 12و13/2012 15:15 92 كيلومتر شهرستانك
جمعه 12و13/2012 16:45 108 كيلومتر ابتداي خروجي شهرستانك (جاده چالوس)
جمعه 12و13/2012 19:00 161 كيلومتر پارك مادر


Comments

No comments posted yet.